Terapia indywidualna
Pani Emilia Płecha – nasz terapeuta/nauczyciel wspomagający potrzeby dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Od września 2013 roku z powodzeniem prowadzi terapię neurobiologiczną z wybranymi dziećmi według Metody Krakowskiej autorstwa Pani Prof. Zw. Dr Hab. Jagody Cieszyńskiej dążąc do uzyskania certyfikatu Terapeuty Metody Krakowskiej.
Uczestniczka szkoleń specjalistycznych m. in.:
- ”Terapia neurobiologiczna”, „Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych – usprawnianie pracy lewej półkuli mózgu”,
- „Budowanie systemu językowego dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i alalią”,
- „Test SON- R 2,5- 7- badanie i interpretacja wyników”,
- „Dziennik wydarzeń w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji”,
- „Diagnoza i terapia dzieci z zespołem Aspergera”,
- „Symultaniczno- Sekwencyjna Nauka Czytania”.
Metoda Krakowska
Wykorzystanie wiedzy neurobiologicznej w praktyce
Metoda Krakowska jest to systemowa terapia funkcji poznawczych dzieci, których rozwój nie przebiega prawidłowo wskutek zaburzeń genetycznych lub rozwojowych. Twórczynią Metody Krakowskiej jest Profesor Jagoda Cieszyńska- kierownik Pracowni Logopedycznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Terapia neurobiologiczna jest oparta na wieloletnim doświadczeniu w pracy z dziećmi z różnymi deficytami poznawczymi, m.in. : autystycznymi, z alalią, afazją, zespołem Aspergera, obniżoną sprawnością intelektualną i porażeniem mózgowym.
Fundamentalnym założeniem metody jest rozwój intelektualny dziecka. W procesie terapeutycznym dziecko nabywa system językowy umożliwiający poznanie otaczającego świata i komunikację. Nie pozostaje to bez wpływu na sferę psychiczną – na poczucie własnej tożsamości.
Nabywanie języka odbywa się zgodne z kognitywistycznym ujęciem poszczególnych etapów rozwojowych człowieka (oznacza to, że dziecko musi zdobywać umiejętności oczekiwane na danym poziomie rozwoju, niemożliwe jest „ominięcie” etapu np. podnoszenia główki przez niemowlę i oczekiwanie, że dziecko od razu zacznie siadać). Dlatego wyznacznikiem programu terapii nie jest wiek życiowy dziecka, lecz to, na jakim poziome rozwojowym się ono znajduje. Wówczas poprzez określone oddziaływania terapeutyczne pomaga się dziecku wejść w kolejne etapy rozwojowe. Stymulacja procesów poznawczych opiera się na fakcie, iż rolę decydującą o rozwoju mózgu mają czynniki środowiskowe. Z tego powodu terapię rozpoczyna się jak najwcześniej, ponieważ każdy dzień oddziaływań terapeutycznych jest niezwykle ważny. Wówczas zostają uruchomione mechanizmy neuroplastyczności mózgu czyli zmiany reprezentacji korowych w wyniku organizowanych podczas terapii doświadczeń. Dzięki temu dziecko jest zdolne przyswoić sobie język, zdobyć nowe umiejętności oraz rozwijać się w poszczególnych sferach poznawczych.
Metoda Krakowska wykorzystuje w swych oddziaływaniach między innymi:
- terapię słuchową,
- stymulację naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych(GA), gdy nie występuje naśladownictwo,
wykorzystuje się Manualne Torowanie Głosek(MTG), - terapię funkcji wzrokowych,
- symultaniczną- sekwencyjną naukę czytania,
- prowadzenie Dziennika wydarzeń- pełni on funkcję pomocy w nabywaniu kompetencji komunikacyjnej i językowej,
- stymulację zabawy,
- stymulację lewej półkuli mózgu,
- terapię zachowań społecznych,
- stymulację funkcji motorycznych,
- stymulację pamięci,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo skutkowego,
- ćwiczenia myślenia poprzez analogię.
Tylko wówczas gdy stosowane są wszystkie elementy terapii można osiągnąć wspaniałe efekty i tym samym umożliwić dziecku funkcjonowanie na najwyższym poziomie według możliwości i predyspozycji dziecka.
Metoda Symultaniczno - Sekwencyjna
Wczesnej Nauki Czytania
W metodzie Krakowskiej budowanie systemu językowego dziecka odbywa się za pomocą programowania języka. Wiele dzieci z deficytami mowy uczy się rodzimego języka na podobnej zasadzie jak języka obcego. Wynika to z tego, że nie nabyły one żadnego języka w wyniku deficytów w sferze intelektualnej, jak i fizycznej. Z powodu owych barier w nabywaniu języka, jednocześnie z terapią podstawowych funkcji psychicznych rozpoczyna się naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.
Metoda Symultaniczno- Sekwencyjna Wczesnej Nauki Czytania ma na celu naukę i doskonalenie kompetencji językowych na dwu płaszczyznach: mówionej i pisanej. Skierowana jest do dzieci z zaburzeniami rozwojowymi jak i genetycznymi (np. autyzm,, zespół Downa, dzieci z dysleksją). Opiera się na stymulowaniu funkcji dominacji mózgowej i na nauce czytania. Program metody powstał na podstawie wiedzy na temat przyswajania języka, co sprawia, że jest ona o wiele skuteczniejsza od metod tradycyjnych. Podstawowym założeniem metody jest nauka czytania sylabami. Końcowym etapem natomiast jest głosowanie. Sylaby odgrywają rolę wzorców do odczytywania wyrazów. Taki sposób nauki wspomaga czytanie ze zrozumieniem.
Jak możemy przeczytać w książce Wczesna interwencja terapeutyczna: „Teoretyczne podstawy metody symultaniczno-sekwencyjnej wczesnej nauki czytania oparte są na:
- wynikach badań neuropsychologicznych dotyczących powiązań intermodalnych, budowanych podczas przetwarzania bodźców słuchowych i wzrokowych;
- badaniach neurofizjologicznych potwierdzających, iż sylaba, a nie fonem, jest najmniejszą jednostką percepcyjną;
- wiedzy na temat funkcji symultanicznych(prawopółkulowych) i sekwencyjnych (lewopółkulowych) oraz
kształtowania się struktur umożliwiających przesyłanie informacji między półkulami mózgu (spoidło wielkie); - powtórzeniu sekwencji rozwoju mowy dziecka (od samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, sylab do wyrazów);
- naśladowaniu trzech etapów nabywania systemu językowego: powtarzania, rozumienia, nazywania (samodzielnego czytania).”[1]
Dzięki zastosowaniu Metody Symultaniczno – Sekwencyjnej Wczesnej Nauki Czytania dzieci poprzez zabawę poznają otaczający ich świat, rozwijają mowę oraz poczucie własnej tożsamości. Metoda Krakowska wspomaga
przekraczanie barier, które dotąd wydawały się nieprzekraczalne.
[1] Cieszyńska J., Korendo M., 2013, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków
Nasza biblioteka pomocy specjalnych:
Poniżej spis tylko niektórych pomocy specjalnych, które pomagają nam skutecznie pracować z naszymi przedszkolakami:
- Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, mgr. Agata Dębicka: „Szeregi - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, mgr. Agata Dębicka: „Sekwencje - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, mgr. Agata Dębicka: „Relacje - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, mgr. Agata Dębicka: „Układanki lewopółkulowe - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, mgr. Agata Dębicka - Cieszyńska: „Układanki symultaniczno - sekwencyjne - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, mgr. Agata Dębicka - Cieszyńska: „Ćwiczenia wnioskowania przez analogię (materiał tematyczny) - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Prof. dr hab. Jagoda Cieszyńska, Anna Nallur, Anna Nepomuceno: „Analogie sylabowe - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Jagoda Cieszyńska: „Kocham mówić. Historyjki obrazkowe z tekstami”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Jagoda Cieszyńska: „Kocham się uczyć”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Jagoda Cieszyńska: „Seria logopedyczna- kocham czytać”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Jagoda Cieszyńska: „Kocham czytać- plansze. Przygotowanie do nauki czytania w grupie przedszkolnej”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Dr Marta Korendo, mgr. Monika Gawor : „Emocje i relacje społeczne- stymulacja - terapia neurobiologiczna”, www. Konferencje-logopedyczne.pl
- Dr Marta Korendo, mgr. Katarzyna Sedivy: „Percepcja wzrokowa”, Wydawnictwo „Arson”
- Marta Korendo: „Terapia dzieci zagrożonych dysleksją, stymulacja lewej półkuli mózgu”, Wydawnictwo Edukacyjne
- „Podstawowe reguły nabywania języka” zestaw dydaktyczny „Ten, ta, to”, Wydawnictwo „Arson” Kraków
- „Podstawowe reguły nabywania języka” zestaw dydaktyczny „Gdzie mieszka? Co lubi?”, Wydawnictwo „Arson” Kraków
- „Podstawowe reguły nabywania języka” zestaw dydaktyczny „Wzorki”, Wydawnictwo „Arson” Kraków
- „Podstawowe reguły nabywania języka” zestaw dydaktyczny „Dokąd? Gdzie? Skąd?”, Wydawnictwo „Arson” Kraków
- „Podstawowe reguły nabywania języka” zestaw dydaktyczny „Taki sam”, Wydawnictwo „Arson” Kraków
- „Podstawowe reguły nabywania języka” zestaw dydaktyczny „Rzeczowniki- zabawki”, Wydawnictwo „Arson” Kraków
- Agnieszka Fabisiak- Majcher, Elżbieta Ławczys: „Moje sylabki. Ćwiczenia do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną” część 2,3,4,5. Wydawnictwo WiR
- Agnieszka Fabisiak- Majcher, Elżbieta Ławczys: „Czytam proste teksty. Czytanie ze zrozumieniem na poziomie podstawowym. Część 1” Wydawnictwo „WiR”
- Agnieszka Suder: „Moje sylabki. Ćwiczenia do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Nauka pisania. Zeszyt ćwiczeń 1”, Wydawnictwo „WiR”
- Agnieszka Suder: „Moje sylabki. Ćwiczenia do nauki czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Nauka pisania. Zeszyt ćwiczeń 2”, Wydawnictwo „WiR”
- Katarzyna Myśliwiec, Agata Myśliwiec: „Gdzie taki sam? Ćwiczenia percepcji wzrokowej dla dzieci i młodzieży z dysleksją”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Aleksandra Wianecka: „Przyimki - karty ćwiczeń”, Wydawnictwo „Arson”
- Elżbieta Wianecka, Wacława Zuziowa: „Przeciwieństwa. Karty ćwiczeń”, Wydawnictwo „Arson”
- Elżbieta Wianecka: „Słucham i uczę się mówić. Przyimki”, Wydawnictwo „Arson”
- Elbieta Wianecka, Joanna Masłowska: „Co dzień łatwiej - ćwiczenia edukacyjne część 2”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Symultaniczne i sekwencyjne strategie uczenia się. Białe czy czarne?”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Symultaniczne i sekwencyjne strategie uczenia się. Su-do-ku, me-mo, tu-pu-tu, sylabowe”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Symultaniczne i sekwencyjne strategie uczenia się. Szeregi i relacje. Mega zestaw”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Pięciolatek kocha przedszkole część 1, 2” Wydawnictwo Edukacyjne
- Agnieszka Bala: „Czterolatek kocha przedszkole.” Wydawnictwo Edukacyjne
- Agnieszak Bala: „Przedszkolak kocha czytać. Czytanie symultaniczne” Wydawnictwo Edukacyjne
- Agnieszak Bala: „Przedszkolak kocha czytać. Czytanie sekwencyjne” Wydawnictwo Edukacyjne
- Agnieszka Bala: „Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu. Analiza i synteza wzrokowa. Materiał atematyczny”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu. Ćwiczenia przygotowujące do nauki matematyki”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Myślę, czytam, rysuję. Rozwojowy model terapii”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Sylaby w świecie zwierząt. Ćwiczenia utrwalające naukę czytania sylabami”, Wydawnictwo „Arson”
- Agnieszka Bala: „Od samogłoski do sylaby otwartej. Scenariusze zajęć przedszkolnych”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Dr Iwona Michalak - Widera, dr Katarzyna Węsierska: „Świat dźwięków. Zestaw do ćwiczeń percepcji słuchowej i rozwijania koncentracji”, Wydawnictwo „Seventh Sea”
- Ćwiczenia językowe w matematyce „Winda”, Wydawnictwo „Arson”
- Magdalena Mucha: „Sylabowo. Jedzie pociąg i ciągnie wagony z… trening czytania”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Anna Nallur, Anna Nepomuceno, konsultant merytoryczny prof. Dr hab. Jagoda Cieszyńska: „Analogie tematyczne”, Wydawnictwo „Arson”
- „3 - elementowe historyjki obrazkowe”, Wydawnictwo „Harmonia”
- „4 - elementowe historyjki obrazkowe”, Wydawnictwo „Harmonia”
- Katarzyna Sedivy: „Czytanie programowe. Ćwiczenia dla dzieci z dysleksją”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Józef Częścik: „Zabawne opowiadania obrazkowe dla dzieci”, Wydawnictwo „Harmonia”
- Regina Panaś: „Baw się z nami sylabami. Ćwiczenia i zabawy logopedyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym”, Wydawnictwo Edukacyjne
- Urszula Kozłowska: „Poczytajki 2-latka”, Wydawnictwo Muza SA
- Dorota Gellner, Irena Suchorzewska, Barbara Lewandowska, Helena Bechlerowa, Urszula Kozłowska: „Poczytajki 3-latka”, Wydawnictwo Muza SA
- Carol Gray: „Nowe historyjki społeczne”, Wydawnictwo „Harmonia Universalis”
- Aleksandra Plec, Marzenna Skoczylas: „Wiem, potrafię i piszę poprawnie. Ćwiczenia ortograficzne”, Wydawnictwo „Pasja”
- Anna Tońska- Szyfelbein: „Posłuchaj, pokaż, odpowiedz”, Wydawnictwo „Harmonia”
- Dorota Dańska, Marianna Krawiec: „ W świecie bajek”, Wydanictwo „WiR”
- Dorota Szubstarska: „Świat opowiadany. Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia”, Wydawnictwo „Harmonia”
- Julian Brudzewski: „Ortografia w obrazkach. Ćwiczenia”, Wydawnictwo „Harmonia”
- Elżbieta Bierońska, Anna Żywot „Powtarzam, rozumiem, nazywam. Zestaw 3” ,Wydawnictwo „WiR”
- Katarzyna Sedivy: „Ćwiczenia pamięci (symultanicznej i sekwencyjnej). Ćwiczenia koncentracji część1.” Wydawnictwo „Arson”
- „Układanie zdań - gra edukacyjna”, Wydawnictwo „Alexander”
- Gra edukacyjna „Jeu des couleurs (zabawa kolorami)”, Wydawnictwo „Nathan”
- „Przeciwieństwa”- część 1 i 2.
- „Kukiełkowa rodzina ”- Wydawnictwo „Woodyland”
- „Zestaw - warzywa”, producent „EDX education”
- „Zestaw - owoce”, prodcent „EDX education”
- „Zestaw - zwierzęta”, producent „Nowa szkoła”
- „Zestaw- zwierzęta wiejskie i egzotyczne”, producent „EDX education”
- „Zestaw- misiowa rodzinka”, producent „Nowa szkoła”
- „Karty aktywności - misiowa rodzinka”, producent „Nowa szkoła”
- „Zestaw dydaktyczny, figury. Układanki z figur geometrycznych.”, Wydawnictwo „Arson”