Terapia indywidualna

Pani Emilia Płecha – nasz terapeuta/nauczyciel wspomagający potrzeby dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Od września 2013 roku z powodzeniem prowadzi terapię neurobiologiczną z wybranymi dziećmi według Metody Krakowskiej autorstwa Pani Prof. Zw. Dr Hab. Jagody Cieszyńskiej dążąc do uzyskania certyfikatu Terapeuty Metody Krakowskiej.
Uczestniczka szkoleń specjalistycznych m. in.:

  • ”Terapia neurobiologiczna”, „Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych – usprawnianie pracy lewej półkuli mózgu”,
  • „Budowanie systemu językowego dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i alalią”,
  • „Test SON- R 2,5- 7- badanie i interpretacja wyników”, 
  • „Dziennik wydarzeń w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji”, 
  • „Diagnoza i terapia dzieci z zespołem Aspergera”,
  • „Symultaniczno- Sekwencyjna Nauka Czytania”. 

Metoda Krakowska

Wykorzystanie wiedzy neurobiologicznej w praktyce

Metoda Krakowska jest to systemowa terapia funkcji poznawczych dzieci, których rozwój nie przebiega prawidłowo wskutek zaburzeń genetycznych lub rozwojowych. Twórczynią Metody Krakowskiej jest Profesor Jagoda Cieszyńska- kierownik Pracowni Logopedycznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Terapia neurobiologiczna jest oparta na wieloletnim doświadczeniu w pracy z dziećmi z różnymi deficytami poznawczymi, m.in. : autystycznymi, z alalią, afazją, zespołem Aspergera, obniżoną sprawnością intelektualną i porażeniem mózgowym.

Fundamentalnym założeniem metody jest rozwój intelektualny dziecka. W procesie terapeutycznym dziecko nabywa system językowy umożliwiający poznanie otaczającego świata i komunikację. Nie pozostaje to bez wpływu na sferę psychiczną – na poczucie własnej tożsamości.

Nabywanie języka odbywa się zgodne z kognitywistycznym ujęciem poszczególnych etapów rozwojowych człowieka (oznacza to, że dziecko musi zdobywać umiejętności oczekiwane na danym poziomie rozwoju, niemożliwe jest „ominięcie” etapu np. podnoszenia główki przez niemowlę i oczekiwanie, że dziecko od razu zacznie siadać). Dlatego wyznacznikiem programu terapii nie jest wiek życiowy dziecka, lecz to, na jakim poziome rozwojowym się ono znajduje. Wówczas poprzez określone oddziaływania terapeutyczne pomaga się dziecku wejść w kolejne etapy rozwojowe. Stymulacja procesów poznawczych opiera się na fakcie, iż rolę decydującą o rozwoju mózgu mają czynniki środowiskowe. Z tego powodu terapię rozpoczyna się jak najwcześniej, ponieważ każdy dzień oddziaływań terapeutycznych jest niezwykle ważny. Wówczas zostają uruchomione mechanizmy neuroplastyczności mózgu czyli zmiany reprezentacji korowych w wyniku organizowanych podczas terapii doświadczeń. Dzięki temu dziecko jest zdolne przyswoić sobie język, zdobyć nowe umiejętności oraz rozwijać się w poszczególnych sferach poznawczych.

Metoda Krakowska wykorzystuje w swych oddziaływaniach między innymi:

  • terapię słuchową,
  • stymulację naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych(GA), gdy nie występuje naśladownictwo,
    wykorzystuje się Manualne Torowanie Głosek(MTG),
  • terapię funkcji wzrokowych,
  • symultaniczną- sekwencyjną naukę czytania,
  • prowadzenie Dziennika wydarzeń- pełni on funkcję pomocy w nabywaniu kompetencji komunikacyjnej i językowej,
  • stymulację zabawy,
  • stymulację lewej półkuli mózgu,
  • terapię zachowań społecznych,
  • stymulację funkcji motorycznych,
  • stymulację pamięci,
  • ćwiczenia kategoryzacji,
  • ćwiczenia myślenia sytuacyjnego  i przyczynowo skutkowego,
  • ćwiczenia myślenia poprzez analogię.

Tylko wówczas gdy stosowane są wszystkie elementy terapii można osiągnąć wspaniałe efekty i tym samym umożliwić dziecku funkcjonowanie na najwyższym poziomie według możliwości i predyspozycji dziecka.

Metoda Symultaniczno - Sekwencyjna
Wczesnej Nauki Czytania

W metodzie Krakowskiej budowanie systemu językowego dziecka odbywa się za pomocą programowania języka. Wiele dzieci z deficytami mowy uczy się rodzimego języka na podobnej zasadzie jak języka obcego. Wynika to z tego, że nie nabyły one żadnego języka w wyniku deficytów w sferze intelektualnej, jak i fizycznej. Z powodu owych barier w nabywaniu języka, jednocześnie z terapią podstawowych funkcji psychicznych rozpoczyna się naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną.

Metoda Symultaniczno- Sekwencyjna Wczesnej Nauki Czytania ma na celu naukę i doskonalenie kompetencji językowych na dwu płaszczyznach: mówionej i pisanej. Skierowana jest do dzieci z zaburzeniami rozwojowymi jak i genetycznymi (np. autyzm,, zespół Downa, dzieci z dysleksją). Opiera się na stymulowaniu funkcji dominacji mózgowej i na nauce czytania. Program metody powstał na podstawie wiedzy na temat przyswajania języka, co sprawia, że jest ona o wiele skuteczniejsza od metod tradycyjnych. Podstawowym założeniem metody jest nauka czytania sylabami. Końcowym etapem natomiast jest głosowanie. Sylaby odgrywają rolę wzorców do odczytywania wyrazów. Taki sposób nauki wspomaga czytanie ze zrozumieniem.

Jak możemy przeczytać w książce Wczesna interwencja terapeutyczna: „Teoretyczne podstawy metody symultaniczno-sekwencyjnej wczesnej nauki czytania oparte są na:

  • wynikach badań neuropsychologicznych dotyczących powiązań intermodalnych, budowanych podczas przetwarzania bodźców słuchowych i wzrokowych;
  • badaniach neurofizjologicznych potwierdzających, iż sylaba, a nie fonem, jest najmniejszą jednostką percepcyjną;
  • wiedzy na temat funkcji symultanicznych(prawopółkulowych) i sekwencyjnych (lewopółkulowych) oraz
    kształtowania się struktur umożliwiających przesyłanie informacji między półkulami mózgu (spoidło wielkie);
  • powtórzeniu sekwencji rozwoju mowy dziecka (od samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, sylab do wyrazów);
  • naśladowaniu trzech etapów nabywania systemu językowego: powtarzania, rozumienia, nazywania (samodzielnego czytania).”[1]

Dzięki zastosowaniu Metody Symultaniczno – Sekwencyjnej Wczesnej Nauki Czytania dzieci poprzez zabawę poznają otaczający ich świat, rozwijają mowę oraz poczucie własnej tożsamości. Metoda Krakowska wspomaga
przekraczanie barier, które dotąd wydawały się nieprzekraczalne.

[1] Cieszyńska J., Korendo M., 2013, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków

Nasza biblioteka pomocy specjalnych:

Poniżej spis tylko niektórych pomocy specjalnych, które pomagają nam skutecznie pracować z naszymi przedszkolakami:

Rehabilitacja wzroku

Przedszkole współpracuje z Gabinetem Leczenia Zeza i Niedowidzenia „Orto kids” w zakresie rehabilitacji wzroku u naszych podopiecznych.