Koncepcja pracy

Koncepcja pracy
Niepublicznego przedszkola
„Moje przedszkole” w Lublinie
na lata 2014-2018.

Podstawa prawna

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:

Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 poz. 1324 z póź.zm.) ,ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności  podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA I CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

  • Utrzymanie dotychczasowej wysokiej jakości pracy przedszkola poprzez systematyczne wzmacnianie mocnych stron pracy placówki.
  • Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
  • Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
  • Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
  • Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
  • Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.
  • Tworzenie warunków do pełnego indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami i potrzebami.
  • Nabywanie przez dzieci szeroko pojętej samodzielności.
  • Wspomaganie rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Integracja dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi i innych narodowości.
  • Solidne przygotowanie dzieci do nauki w szkole.
  • Motywowanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola.

PRIORYTETY PRZEDSZKOLA

  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  • Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka  poprzez współpracę z rodzicami i instytucjami wspierającymi dziecko.
  • Upowszechnianie wartości wychowania przedszkolnego – promocja placówki.

MISJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania, stwarza wychowankom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji zgodnego z jego możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami. Uczy kreatywnego myślenia i twórczego działania.

WIZJA PRZEDSZKOLA

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój.
  • Przedszkole stwarza dzieciom możliwość pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i dobrze przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferta edukacyjna stwarza warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.

Przedszkole zatrudnia wykwalifikowana, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę  pedagogiczną.

Pedagogika zabawy – to pomocnicza metodyka pracy z grupą. Jej celem jest dostarczenie nauczycielom, pracującym z różnymi grupami wiekowymi, rozmaitych pomysłów, umożliwiających świadomą, kreatywną, prowadzącą do twórczych rozwiązań pracę z dziećmi w grupie, metod oddziałujących na sferę emocjonalną człowieka, sprzyjających ujawnieniu pozytywnych uczuć. Ważnym celem tej metody jest rozwój percepcji słuchowej, wzrokowej oraz ruchowej dziecka poprzez udział w przeróżnych ćwiczeniach, zabawach tanecznych, teatralnych ( jak pantomima), ale również poprzez malowanie czy lepienie z plasteliny lub masy solnej.

O NASZEJ PLACÓWCE

„Moje Przedszkole” to placówka niepubliczna, działająca na podstawie wpisu do ewidencji szkół niepublicznych Gminy Lublin od października 2008 r.

Priorytetem jest bezpieczeństwo naszych Przedszkolaków, dlatego „Moje przedszkole” powstało w nowoczesnym, monitorowanym budynku o wysokim standardzie. Nasz lokal otrzymał pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Straży Pożarnej.

Przedszkole mieści się przy ulicy Józefa Bema 1. W lokalu o powierzchni 154 m2 znajdują się 2 kolorowe, bogato wyposażone sale dla naszych dwóch grup: Maluszków i Starszaków oraz przestronny hol, gdzie odbywają się zajęcia ruchowo – taneczne i nie tylko. Wszystkie sale dostosowane są powierzchnią do ilości dzieci w grupie. Wyposażenie, zabawki i pomoce dydaktyczne posiadają niezbędne certyfikaty i atesty. W Przedszkolu znajdują się pomieszczenia sanitarne w pełni przystosowane do wzrostu naszych podopiecznych, co pozwala dzieciom na naukę samodzielności oraz pomieszczenia kuchenne służące do przyjmowania i wydawania posiłków dla dzieci.

Placówka powstała z myślą o pracy między innymi według założeń pedagogiki Marii Montessori. Stworzyliśmy dwie mieszane wiekowo grupy, w której dzieci uczą się współpracy, tolerancji, szacunku a przede wszystkim stymulują wzajemny rozwój. Mała ilość przedszkolaków pozwala nam na szybsze poznanie dziecka, jego indywidualnych potrzeb i możliwości a tym samym na lepsze zorganizowanie nauki, zabawy i odpoczynku. „Moje Przedszkole” czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-17:00.  

Wyjątek stanowią dni świąteczne i przerwy ustalone przez dyrekcję, podane do wiadomości na zebraniach z rodzicami we wrześniu i marcu w danym roku szkolnym. 

Kadra pedagogiczna „Mojego Przedszkola” to nauczyciele posiadający pełne kwalifikacje do pracy w przedszkolu. To zgrany zespół nauczycieli i specjalistów. 

Zadaniem nauczycieli jest m. in. prowadzenie systematycznych obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Zgromadzone informacje mogą pomóc:

  • rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
  • nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej,
  • pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Nauczyciele systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w „Moim Przedszkolu”, zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i podręcznikach. Na bieżąco informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i pokonywaniu trudności, na jakie natrafiają. Dyrekcja i nauczyciele zachęcają rodziców do współdecydowania i uczestnictwa w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, przedstawienia, wycieczki, konkursy, zajęciach w grupie.

NASZE CELE W PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ

  • Stworzenie dzieciom najkorzystniejszych warunków do wszechstronnego rozwoju.
  • Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem – budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym.
  • Wspieranie naturalnej chęci uczenia się dziecka; wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się przez aktywne działanie.
  • Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
  • Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych.
  • Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  • Okazywanie sobie wzajemnej pomocy.
  • Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka.
  • Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne; promowanie wychowania poprzez uczestnictwo w kulturze.
  • Objęcie dzieci ( wg. potrzeb) pomocą psychologiczno –pedagogiczną i terapeutyczną.

ZASADY PRACY

  • Zasada indywidualności.
  • Zasada integracji.
  • Zasada wolności i swobody działania.
  • Zaspokajanie potrzeb dziecka.
  • Zasada aktywności.
  • Organizowanie życia społecznego.

METODY PRACY

Preferujemy integrację metod, korzystamy m.in. z:

  • Dziecięca matematyka wg prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Pedagogika zabawy
  • Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz
  • Terapia bajką
  • Metody aktywizujące
  • Techniki parateatralne
  • Burza mózgów
  • Metoda projektu
  • Pedagogika Marii Montessori
  • Metoda Krakowska, metoda symultaniczno – sekwencyjna

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:

    • Nasze cele wychowania i nauczania
    • Działania zorientowane na dziecko
    • Aktualne pory roku
    • Święta i uroczystości
    • Tradycje przedszkola (kalendarz imprez)

ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA DZIECIOM W PRZEDSZKOLU

  •     Przedszkole zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu.
  •     Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności związane z bezpieczeństwem.
  •     Przedszkole systematycznie dokonuje przeglądów stanu bezpieczeństwa lokalu.
  •     Rozwijanie u dzieci umiejętności zauważania sytuacji zagrażających     bezpieczeństwu własnemu i innych.

DBANIE O ZDROWIE

  • Zmiana nawyków żywieniowych; nauka jedzenia owoców warzyw i surówek wielowarzywnych, picie świeżych soków.
  • Przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia.
  • Codzienne wyjścia na świeże powietrze przy sprzyjającej pogodzie.
  • Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia (np.Akademia Aquafresh, Mamo, tato wolę wodę).
  • Realizacja Programu „Czyste powietrze wokół nas”.

SYSTEM MOTYWACJI DZIECKA DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH

Stosowane nagrody:

  • pochwała indywidualna,
  • pochwała wobec grupy,
  • pochwała przed rodzicami.

Stosowane kary:

    • upomnienie słowne indywidualne,
    • upomnienie słowne wobec grupy,
    • poinformowanie rodziców o zachowaniu,
    • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy.

SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘC DZIECI

Ewaluacja obejmuje diagnozę, analizę pracy pedagogicznej, opartej na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka.

Dotyczy sytuacji:

  • „na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka , jego potrzeb, zainteresowań (przeprowadzenie obserwacji wstępnej)
  • kształtującej- szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju
  • diagnostycznej- monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco
  • na wyjściu – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia

ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka wynikających w szczególności z:

  • wybitnych uzdolnień
  •  niepełnosprawności
  • niedostosowania społecznego
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym
  • specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności
  • zaburzeń komunikacji językowej
  • choroby przewlekłej
  • zaburzeń psychicznych
  • sytuacji kryzysowych i traumatycznych
  • zaniedbań środowiskowych
  • trudności adaptacyjnych
  • odmienności kulturowej

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:

  • działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień
  • działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów zaspokojenia w tym:
    • poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną),
    • zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
    • zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, terapii zajęciowej,
    • zajęć specjalistycznych: logopedycznych, psychologicznych  oraz innych o charakterze terapeutycznym,
    • porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli.

Objęcie dzieci zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psychologiczno – edukacyjnymi wymaga zgody rodziców (może być w formie ustnej).

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI

  • prowadzenie  i gromadzenie niezbędnych informacji dotyczącej rozwoju dziecka
  • rozmowy indywidualne z rodzicami
  • organizowanie zebrań
  • prezentacja prac plastycznych oraz organizowanie konkursów i wystaw, programów artystycznych
  • spotkania indywidualne

WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

Przedszkole systematycznie współpracuje z rodzicami. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na pracę placówki. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.

Cele:

  • koordynacja oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu – partnerska współpraca na rzecz dziecka i przedszkola,
  • wszechstronny rozwój dziecka,
  • zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy,
  • włączanie rodziców do udziału w organizowaniu pracy placówki,
  • przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
  • przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy,
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców,
  • integracja rodziców i nauczycieli,
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym.

FORMY WSPÓŁPRACY  Z RODZICAMI:

  • zebrania grupowe, informacyjne,
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
  • prowadzenie tablic informacyjnych dla rodziców , m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
  • prowadzenie strony internetowej, fanpage’u na facebooku,
  • pedagogizacja rodziców na zebraniach, poprzez zamieszczanie artykułów na stronie internetowej, propozycje literatury, linków na fb,
  • udział w imprezach organizowanych przez przedszkole,
  • udział w rodzinnych konkursach,
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych,
  • włączanie rodziców w realizacje programu wychowawczo – dydaktycznego   (spotkania z dziećmi, prezentacje własnych zainteresowań, pasji zawodowych),
  • włączanie rodziców w akcje charytatywne organizowanych na terenie przedszkola (np. „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”, „Góra Grosza”, Photobooth Challenge, robienie domków dla kotów na rzecz fundacji Foolis),
  • włączenie rodziców do ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – zachęcamy rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu,
  • składania propozycji zakupu, pomocy dydaktycznych,  sprzętu i zabawek do przedszkola.

WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI WSPIERAJĄCYMI RODZINĘ I DZIECKO

Współpraca z:

  • Urzędem Miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne)
  • Komendą Miejską Policji – bezpieczeństwo, Miś Poli
  • Miejską Biblioteką Publiczną
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
  • Gabinetami specjalistycznymi, np. Vel Med, Ortokids, Bajninio
  • Z innymi przedszkolami i szkołami podstawowymi
  • Strażą pożarną

ADAPTACJA NOWYCH DZIECI

Trudności przystosowawcze dziecka do przedszkola:

  • Bliska więź dziecka z rodzicami.
  • Brak samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych.
  • Nadopiekuńczość rodziców.
  • Liberalne wychowanie.
  • Małe poczucie bezpieczeństwa.
  • Brak umiejętności współpracy w grupie, trudności w nawiązywaniu kontaktu z innymi dziećmi.

Cele adaptacji:

  • Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola.
  • Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom-przedszkole.
  • Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy.
  • Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci.
  • Poznanie się i integracja rodziców między sobą.

Pomoc dziecku w adaptacji:

  • Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola, zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami.
  • Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych.
  • Oswajanie dziecka z informacją , ze w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek.
  • Wizyty w przedszkolu, wspólne zabawy.
  • Zapewnienie dziecka, że będzie odebrane w umówionym terminie.
  • Spokojne rozstanie z dzieckiem, „zawarcie umów”.
  • Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu- przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu.
  • Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców- jako naturalnej potrzeby.
  • Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola.
  •  Udział dzieci wraz z rodzicami w wydarzeniach z życia przedszkola.

WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU

Dziecko jest:

  • ciekawe świata,
  • radosne,
  • ufne w stosunku do nauczycieli,
  • aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola,
  • kulturalne i tolerancyjne,
  • uczciwe i prawdomówne,
  • twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej,
  • odpowiedzialne i obowiązkowe,
  • Świadome zagrożeń.

MODEL ABSOLWENTA

Dziecko kończące przedszkole osiąga dojrzałość szkolną – jest doskonale przygotowane do obowiązku szkolnego.

Absolwent Przedszkola:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.

PROMOCJA PRZEDSZKOLA

  • pozyskiwanie dzieci,
  • upowszechnienie w środowisku roli wychowania przedszkolnego.

Działania promocyjne obejmują:

  • prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
  • dbałość o dobra opinię placówki w środowisku lokalnym,
  • popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
  • prowadzenie strony internetowej przedszkola i fanpage na facebooku,
  • organizacja bardzo dobrze przygotowanych uroczystości,
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz lokalu,
  • upowszechnianie informacji o przedszkolu – wydawanie ulotek, plakatów,
  • rozdanie wizytówek przedszkolnych.

DALSZE ZAMIERZENIA I DZIAŁANIA

W ZAKRESIE BAZY:

  • Zakup zestawu do prezentacji multimedialnych.
  • Wymiana zużytych mebli przedszkolnych.
  • Doposażenie sal w pomoce dydaktyczne, terapeutyczne i zabawki, materiały montessoriańskie.

W ZAKRESIE DOSTRZEGANIA POTRZEB DZIECI I RODZICÓW

  • Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Spotkania ze specjalistami.
  • Systematyczne modernizowanie pomieszczeń przedszkola.

W ZAKRESIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI

  • Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności.
  • Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć.
  • Doskonalenie umiejętności nauczycieli poprzez szkolenia.

W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM I PROMOCJI PRZEDSZKOLA

    • Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami, w tym specjalistycznymi.
    • Udział w akcjach charytatywnych.
    • Rozszerzanie udziału w konkursach lokalnych i ogólnopolskich, kampaniach społecznych.

Koncepcja Pracy Przedszkola na lata 2014-2018 wchodzi w życie……………………………