Koncepcja pracy
Koncepcja pracy
Niepublicznego przedszkola
„Moje przedszkole” w Lublinie
na lata 2014-2018.
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 poz. 1324 z póź.zm.) ,ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA I CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
- Utrzymanie dotychczasowej wysokiej jakości pracy przedszkola poprzez systematyczne wzmacnianie mocnych stron pracy placówki.
- Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
- Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
- Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
- Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
- Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.
- Tworzenie warunków do pełnego indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego możliwościami i potrzebami.
- Nabywanie przez dzieci szeroko pojętej samodzielności.
- Wspomaganie rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Integracja dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi i innych narodowości.
- Solidne przygotowanie dzieci do nauki w szkole.
- Motywowanie rodziców do aktywnego udziału w życiu przedszkola.
PRIORYTETY PRZEDSZKOLA
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka poprzez współpracę z rodzicami i instytucjami wspierającymi dziecko.
- Upowszechnianie wartości wychowania przedszkolnego – promocja placówki.
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania, stwarza wychowankom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji zgodnego z jego możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami. Uczy kreatywnego myślenia i twórczego działania.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój.
- Przedszkole stwarza dzieciom możliwość pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i dobrze przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferta edukacyjna stwarza warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
Przedszkole zatrudnia wykwalifikowana, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
Pedagogika zabawy – to pomocnicza metodyka pracy z grupą. Jej celem jest dostarczenie nauczycielom, pracującym z różnymi grupami wiekowymi, rozmaitych pomysłów, umożliwiających świadomą, kreatywną, prowadzącą do twórczych rozwiązań pracę z dziećmi w grupie, metod oddziałujących na sferę emocjonalną człowieka, sprzyjających ujawnieniu pozytywnych uczuć. Ważnym celem tej metody jest rozwój percepcji słuchowej, wzrokowej oraz ruchowej dziecka poprzez udział w przeróżnych ćwiczeniach, zabawach tanecznych, teatralnych ( jak pantomima), ale również poprzez malowanie czy lepienie z plasteliny lub masy solnej.
O NASZEJ PLACÓWCE
„Moje Przedszkole” to placówka niepubliczna, działająca na podstawie wpisu do ewidencji szkół niepublicznych Gminy Lublin od października 2008 r.
Priorytetem jest bezpieczeństwo naszych Przedszkolaków, dlatego „Moje przedszkole” powstało w nowoczesnym, monitorowanym budynku o wysokim standardzie. Nasz lokal otrzymał pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Straży Pożarnej.
Przedszkole mieści się przy ulicy Józefa Bema 1. W lokalu o powierzchni 154 m2 znajdują się 2 kolorowe, bogato wyposażone sale dla naszych dwóch grup: Maluszków i Starszaków oraz przestronny hol, gdzie odbywają się zajęcia ruchowo – taneczne i nie tylko. Wszystkie sale dostosowane są powierzchnią do ilości dzieci w grupie. Wyposażenie, zabawki i pomoce dydaktyczne posiadają niezbędne certyfikaty i atesty. W Przedszkolu znajdują się pomieszczenia sanitarne w pełni przystosowane do wzrostu naszych podopiecznych, co pozwala dzieciom na naukę samodzielności oraz pomieszczenia kuchenne służące do przyjmowania i wydawania posiłków dla dzieci.
Placówka powstała z myślą o pracy między innymi według założeń pedagogiki Marii Montessori. Stworzyliśmy dwie mieszane wiekowo grupy, w której dzieci uczą się współpracy, tolerancji, szacunku a przede wszystkim stymulują wzajemny rozwój. Mała ilość przedszkolaków pozwala nam na szybsze poznanie dziecka, jego indywidualnych potrzeb i możliwości a tym samym na lepsze zorganizowanie nauki, zabawy i odpoczynku. „Moje Przedszkole” czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-17:00.
Wyjątek stanowią dni świąteczne i przerwy ustalone przez dyrekcję, podane do wiadomości na zebraniach z rodzicami we wrześniu i marcu w danym roku szkolnym.
Kadra pedagogiczna „Mojego Przedszkola” to nauczyciele posiadający pełne kwalifikacje do pracy w przedszkolu. To zgrany zespół nauczycieli i specjalistów.
Zadaniem nauczycieli jest m. in. prowadzenie systematycznych obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Zgromadzone informacje mogą pomóc:
- rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
- nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej,
- pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Nauczyciele systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w „Moim Przedszkolu”, zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i podręcznikach. Na bieżąco informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i pokonywaniu trudności, na jakie natrafiają. Dyrekcja i nauczyciele zachęcają rodziców do współdecydowania i uczestnictwa w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, przedstawienia, wycieczki, konkursy, zajęciach w grupie.
NASZE CELE W PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
- Stworzenie dzieciom najkorzystniejszych warunków do wszechstronnego rozwoju.
- Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem – budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym.
- Wspieranie naturalnej chęci uczenia się dziecka; wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się przez aktywne działanie.
- Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
- Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach.
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Okazywanie sobie wzajemnej pomocy.
- Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne; promowanie wychowania poprzez uczestnictwo w kulturze.
- Objęcie dzieci ( wg. potrzeb) pomocą psychologiczno –pedagogiczną i terapeutyczną.
ZASADY PRACY
- Zasada indywidualności.
- Zasada integracji.
- Zasada wolności i swobody działania.
- Zaspokajanie potrzeb dziecka.
- Zasada aktywności.
- Organizowanie życia społecznego.
METODY PRACY
Preferujemy integrację metod, korzystamy m.in. z:
- Dziecięca matematyka wg prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej
- Pedagogika zabawy
- Metoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz
- Terapia bajką
- Metody aktywizujące
- Techniki parateatralne
- Burza mózgów
- Metoda projektu
- Pedagogika Marii Montessori
- Metoda Krakowska, metoda symultaniczno – sekwencyjna
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
- Nasze cele wychowania i nauczania
- Działania zorientowane na dziecko
- Aktualne pory roku
- Święta i uroczystości
- Tradycje przedszkola (kalendarz imprez)
ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA DZIECIOM W PRZEDSZKOLU
- Przedszkole zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu.
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności związane z bezpieczeństwem.
- Przedszkole systematycznie dokonuje przeglądów stanu bezpieczeństwa lokalu.
- Rozwijanie u dzieci umiejętności zauważania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych.
DBANIE O ZDROWIE
- Zmiana nawyków żywieniowych; nauka jedzenia owoców warzyw i surówek wielowarzywnych, picie świeżych soków.
- Przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia.
- Codzienne wyjścia na świeże powietrze przy sprzyjającej pogodzie.
- Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia (np.Akademia Aquafresh, Mamo, tato wolę wodę).
- Realizacja Programu „Czyste powietrze wokół nas”.
SYSTEM MOTYWACJI DZIECKA DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała wobec grupy,
- pochwała przed rodzicami.
Stosowane kary:
- upomnienie słowne indywidualne,
- upomnienie słowne wobec grupy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy.
SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘC DZIECI
Ewaluacja obejmuje diagnozę, analizę pracy pedagogicznej, opartej na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka.
Dotyczy sytuacji:
- „na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka , jego potrzeb, zainteresowań (przeprowadzenie obserwacji wstępnej)
- kształtującej- szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju
- diagnostycznej- monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco
- na wyjściu – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka wynikających w szczególności z:
- wybitnych uzdolnień
- niepełnosprawności
- niedostosowania społecznego
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności
- zaburzeń komunikacji językowej
- choroby przewlekłej
- zaburzeń psychicznych
- sytuacji kryzysowych i traumatycznych
- zaniedbań środowiskowych
- trudności adaptacyjnych
- odmienności kulturowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
- działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień
- działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów zaspokojenia w tym:
- poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną),
- zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
- zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, terapii zajęciowej,
- zajęć specjalistycznych: logopedycznych, psychologicznych oraz innych o charakterze terapeutycznym,
- porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli.
Objęcie dzieci zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psychologiczno – edukacyjnymi wymaga zgody rodziców (może być w formie ustnej).
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI
- prowadzenie i gromadzenie niezbędnych informacji dotyczącej rozwoju dziecka
- rozmowy indywidualne z rodzicami
- organizowanie zebrań
- prezentacja prac plastycznych oraz organizowanie konkursów i wystaw, programów artystycznych
- spotkania indywidualne
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
Przedszkole systematycznie współpracuje z rodzicami. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na pracę placówki. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Cele:
- koordynacja oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu – partnerska współpraca na rzecz dziecka i przedszkola,
- wszechstronny rozwój dziecka,
- zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy,
- włączanie rodziców do udziału w organizowaniu pracy placówki,
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
- przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy,
- zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
- podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców,
- integracja rodziców i nauczycieli,
- promowanie placówki w środowisku lokalnym.
FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
- zebrania grupowe, informacyjne,
- konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
- prowadzenie tablic informacyjnych dla rodziców , m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
- prowadzenie strony internetowej, fanpage’u na facebooku,
- pedagogizacja rodziców na zebraniach, poprzez zamieszczanie artykułów na stronie internetowej, propozycje literatury, linków na fb,
- udział w imprezach organizowanych przez przedszkole,
- udział w rodzinnych konkursach,
- włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych,
- włączanie rodziców w realizacje programu wychowawczo – dydaktycznego (spotkania z dziećmi, prezentacje własnych zainteresowań, pasji zawodowych),
- włączanie rodziców w akcje charytatywne organizowanych na terenie przedszkola (np. „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”, „Góra Grosza”, Photobooth Challenge, robienie domków dla kotów na rzecz fundacji Foolis),
- włączenie rodziców do ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – zachęcamy rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu,
- składania propozycji zakupu, pomocy dydaktycznych, sprzętu i zabawek do przedszkola.
WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI WSPIERAJĄCYMI RODZINĘ I DZIECKO
Współpraca z:
- Urzędem Miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne)
- Komendą Miejską Policji – bezpieczeństwo, Miś Poli
- Miejską Biblioteką Publiczną
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Gabinetami specjalistycznymi, np. Vel Med, Ortokids, Bajninio
- Z innymi przedszkolami i szkołami podstawowymi
- Strażą pożarną
ADAPTACJA NOWYCH DZIECI
Trudności przystosowawcze dziecka do przedszkola:
- Bliska więź dziecka z rodzicami.
- Brak samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych.
- Nadopiekuńczość rodziców.
- Liberalne wychowanie.
- Małe poczucie bezpieczeństwa.
- Brak umiejętności współpracy w grupie, trudności w nawiązywaniu kontaktu z innymi dziećmi.
Cele adaptacji:
- Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola.
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom-przedszkole.
- Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy.
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci.
- Poznanie się i integracja rodziców między sobą.
Pomoc dziecku w adaptacji:
- Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola, zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami.
- Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych.
- Oswajanie dziecka z informacją , ze w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek.
- Wizyty w przedszkolu, wspólne zabawy.
- Zapewnienie dziecka, że będzie odebrane w umówionym terminie.
- Spokojne rozstanie z dzieckiem, „zawarcie umów”.
- Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu- przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu.
- Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców- jako naturalnej potrzeby.
- Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola.
- Udział dzieci wraz z rodzicami w wydarzeniach z życia przedszkola.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
- ciekawe świata,
- radosne,
- ufne w stosunku do nauczycieli,
- aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola,
- kulturalne i tolerancyjne,
- uczciwe i prawdomówne,
- twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej,
- odpowiedzialne i obowiązkowe,
- Świadome zagrożeń.
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole osiąga dojrzałość szkolną – jest doskonale przygotowane do obowiązku szkolnego.
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
- pozyskiwanie dzieci,
- upowszechnienie w środowisku roli wychowania przedszkolnego.
Działania promocyjne obejmują:
- prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
- dbałość o dobra opinię placówki w środowisku lokalnym,
- popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
- prowadzenie strony internetowej przedszkola i fanpage na facebooku,
- organizacja bardzo dobrze przygotowanych uroczystości,
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz lokalu,
- upowszechnianie informacji o przedszkolu – wydawanie ulotek, plakatów,
- rozdanie wizytówek przedszkolnych.
DALSZE ZAMIERZENIA I DZIAŁANIA
W ZAKRESIE BAZY:
- Zakup zestawu do prezentacji multimedialnych.
- Wymiana zużytych mebli przedszkolnych.
- Doposażenie sal w pomoce dydaktyczne, terapeutyczne i zabawki, materiały montessoriańskie.
W ZAKRESIE DOSTRZEGANIA POTRZEB DZIECI I RODZICÓW
- Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Spotkania ze specjalistami.
- Systematyczne modernizowanie pomieszczeń przedszkola.
W ZAKRESIE DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI
- Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności.
- Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć.
- Doskonalenie umiejętności nauczycieli poprzez szkolenia.
W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM I PROMOCJI PRZEDSZKOLA
- Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami, w tym specjalistycznymi.
- Udział w akcjach charytatywnych.
- Rozszerzanie udziału w konkursach lokalnych i ogólnopolskich, kampaniach społecznych.
Koncepcja Pracy Przedszkola na lata 2014-2018 wchodzi w życie……………………………