Procedury bezpieczeństwa

PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA

OBOWIĄZUJĄCE W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU MOJE PRZEDSZKOLE



Cel główny:

Wprowadzenie procedur dotyczących bezpieczeństwa dzieci w Niepublicznym przedszkolu Moje przedszkole  w Lublinie znajduje swoje uzasadnienie w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo każdego dziecka objętego opieką naszej placówki.

W sytuacjach trudnych oraz zagrażających bezpieczeństwu dziecka nauczyciele i pozostały personel przedszkola są zobowiązani postępować zgodnie z przyjętymi procedurami.

Rodzice zobowiązani są znać i przestrzegać postanowienia niniejszego dokumentu.

Sposób prezentacji procedur:

1. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń.

2. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.

3. Zamieszczenie procedur w odpowiedniej zakładce na www przedszkola

Dokonywanie zmian w procedurach:

Wszelkich zmian w opracowanych procedurach dotyczących bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek nauczycieli. Wnioskodawcą zmian mogą być również rodzice.

Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z prawem.



Procedury wchodzą w życie z dniem ………………………

1. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice/prawni opiekunowie.

2. Rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi, co oznacza, że zobowiązani są wprowadzić dziecko do sali.

3. Nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.

4. Rodzice/prawni opiekunowie mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe. Wszelkie dolegliwości dziecka zobowiązani są zgłaszać nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat.

5. Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe.

6. Nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji wynika, że dziecko może być chore. W przypadku, kiedy temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.

7. Dziecko należy przyprowadzić do przedszkola do godz. 8:45, lub w dowolnym czasie, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym przybyciu dziecka.

8. Wydanie dziecka innym osobom, niż rodzice/prawni opiekunowie może nastąpić tylko w przypadku pisemnego upoważnienia podpisanego przez rodziców/ prawnych opiekunów. Wypełnione upoważnienie z wykazem osób odpowiedzialnych za odbiór dziecka z przedszkola rodzice/opiekunowie składają w formie pisemnej w postaci załącznika do umowy o współpracy.  Nauczyciel w razie najmniejszych wątpliwości, ma obowiązek sprawdzić zgodność danych osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.

10. Jeśli okaże się, że dane nie są zgodne, nauczyciel powiadamia rodziców/ prawnych opiekunów i dyrektora placówki oraz nie wydaje dziecka do wyjaśnienia sprawy.

11. Przedszkole nie wydaje dziecka na prośbę rodzica/ prawnego opiekuna zgłaszaną  telefonicznie.

13. Przedszkole nie wydaje dziecka osobom niepełnoletnim.

1. Nauczyciel nie wydaje dziecka i zawiadamia dyrektora placówki.

2. Zawiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica/ prawnego opiekuna lub inną osobę upoważnioną przez rodziców do odebrania dziecka z przedszkola.

3. W przypadku odmowy odebrania dziecka przez inne osoby upoważnione do odbioru, dyrektor lub nauczyciel powiadamia o zaistniałej sytuacji jednostkę policji.

4. Po rozpoznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka dyrektor przedszkola i Policja podejmują decyzję o dalszym postępowaniu w sprawie.

5. Po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w Procedurach bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu.

6. Po zakończeniu działań interwencyjnych dotyczących zaistniałego zdarzenia nauczyciel sporządza notatkę służbową i przekazuje ją dyrektorowi placówki.

7. Jeśli w/w sytuacja powtarza się dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny – Wydział Rodzinny i Nieletnich i powiadomić rodziców o podjętych działaniach.

1. Jeśli dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola w godzinach otwarcia placówki, nauczyciel powiadamia o tym fakcie dyrektora przedszkola.

2. Dyrektor lub pod jego nieobecność nauczyciel zawiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców/prawnych opiekunów i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.

3. Jeśli próba zawiadomienia rodziców się nie powiedzie, dyrektor lub nauczyciel zwraca się o pomoc do policji w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców/ prawnych opiekunów.

4. Po konsultacji z policją dyrektor lub nauczyciel może:

a) podjąć decyzję o odprowadzeniu dziecka do domu, jeśli rodzice/ prawni opiekunowie lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu i z obserwacji  wynika, że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (np. nie są pod wpływem alkoholu, środków odurzających, itp.),

b) zwrócić się do policji z prośbą o podjęcie dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym.

5. Nauczyciel sporządza ze zdarzenia notatkę służbową, którą przekazuje dyrektorowi przedszkola.

6. Po zdarzeniu dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka w celu wyjaśnienia sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania prawa obowiązującego w przedszkolu.

7. Jeśli przypadki nieodbierania dziecka z przedszkola powtarzają się, dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny i poinformować rodziców/prawnych opiekunów o podjętych działaniach.

1. Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.

2. Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem.

3. O każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna nieuprawnionego do odbioru, nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i rodzica/opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem.

4. W sytuacji, kiedy oboje rodzice wykonują władzę rodzicielską a mimo to na terenie przedszkola dochodzi między nimi do sporów o odbiór dziecka, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka, itp. nauczyciel lub dyrektor powiadamia policję.

1. Nauczyciel:

1.1  Zapewnia opiekę i w miarę możliwości udziela dziecku doraźnej pomocy przedmedycznej.

1.2 Powiadamia dyrektora placówki i rodziców/prawnych opiekunów dziecka o nieszczęśliwym wypadku.

1.3 Jeśli zachodzi konieczność, wzywa na miejsce pogotowie ratunkowe.

1.4 Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.

1.5 Powiadamia inspektora BHP o zdarzeniu.

W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenia ciała, wypadku zbiorowego lub śmiertelnego, dyrektor lub inny pracownik przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku podejmuje następujące działania:

1. Niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę.

2. Sprowadza fachową pomoc medyczną.

3. W miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.

Dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik ma obowiązek:

1. Niezwłocznie powiadomić o wypadku rodziców/ prawnych opiekunów dziecka, inspektora BHP, organ prowadzący radę rodziców, prokuratora i kuratora oświaty.

2. Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.

3. Powołać zespół powypadkowy, który ustali okoliczności i przyczyny wypadku i sporządzić protokół powypadkowy.

4. Zatwierdzić protokół podpisany przez zespół powypadkowy, doręczyć niezwłocznie rodzicom i pouczyć ich o sposobie i trybie odwołania.

5. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadomić niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.

1. Leki w przedszkolu mogą być podawane w szczególnych przypadkach, po to, aby umożliwić dziecku przewlekle choremu korzystanie z edukacji przedszkolnej.

2. Zgodę na podawanie leków dziecku może wyrazić nauczyciel, który odbył szkolenie z zakresu postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w przedszkolu.

3. Jeśli nauczyciel wyrazi zgodę na podawanie dziecku leków w przedszkolu należy przestrzegać następujących zasad:

a) zobowiązać rodziców/prawnych opiekunów do przedłożenia pisemnego zaświadczenia lekarskiego o chorobie dziecka i o konieczności podawania mu leków na terenie placówki oraz nazwie leku, sposobie i okresie jego dawkowania,

b) wymagać od rodziców/prawnych opiekunów pisemnego upoważnienia: do kontroli cukru we krwi u dziecka chorego na cukrzycę, lub podawania leków wziewnych na astmę,

c) powiadomić dyrektora o sytuacji i przedkładać dokumentację medyczną dziecka oraz upoważnienie rodziców/ prawnych opiekunów,

d) na podstawie zaświadczenia lekarskiego i upoważnienia rodziców/ prawnych opiekunów, dyrektor wyznacza spośród pracowników, za ich zgodą, dwie osoby do podawania leku dziecku z których jedna podaje lek i odnotowuje ten fakt w rejestrze podawanych leków poprzez zapisanie imienia i nazwiska dziecka, nazwy podanego leku, daty i godziny podania, dawki, a druga nadzoruje w/w czynności: obydwie wyznaczone osoby zobowiązane są potwierdzić fakt podania dziecku leku i nadzorowania tej czynności poprzez złożenie czytelnych podpisów pod sporządzonym rejestrem.

Przed każdym wyjściem poza placówkę, nauczyciel wraz z dziećmi przypomina zasady postępowania i zachowania się w różnych miejscach.

Za organizację i przebieg wycieczki odpowiedzialni są opiekunowie grup, których obowiązkiem jest:

a) znać i przestrzegać program wycieczki oraz stosować się do poleceń „kierownika” wycieczki,

b) stale sprawdzać stan liczebny grupy, a zwłaszcza bezpośrednio przed wyjazdem, w dogodnych momentach trwania wycieczki, oraz bezpośrednio przed powrotem, a także tuż po powrocie do przedszkola,

c) dopilnować ładu i porządku przy wsiadaniu do pojazdu i zajmowaniu miejsc,

d) przestrzegać zasady: nauczyciel wsiada ostatni a wysiada pierwszy

e) zwracać uwagę na właściwe zachowanie się dzieci w czasie oczekiwania i przejazdu,

f) przestrzegać obowiązku wysiadania przez dzieci tylko na parkingach

g) zabezpieczyć wyjcie na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy i wyprowadzić w bezpieczne miejsce.



W przypadku wyjść na wycieczki do pobliskich atrakcji obowiązują następujące schemat działania:

  1. Dzieci w miarę możliwości samodzielnie ubierają się do wyjścia (nauczyciel kontroluje przebieg ubierania się i w razie pomocy pomaga), tak by nie narazić dzieci na utratę zdrowia.

  1. Nauczyciel ustawia dzieci w parach (dziecko starsze z młodszym), tak by droga przebiegała w sposób miarowy;  przelicza dzieci.

  1. Po dotarciu na miejsce, nauczyciel dba o porządek podczas zdejmowania nakryć wierzchnich, tak by żadne elementy się nie zgubiły, ponownie przelicza dzieci.

  1. W nagłej sytuacji gdy jakieś dziecko zaczyna płakać, boi się np. spektaklu w teatrze, nauczyciele podejmują decyzję o wyprowadzeniu takiego dziecka z danego miejsca, w zależności od długości trwania wyjścia, jeden z nauczycieli czeka z dzieckiem na pozostałych, albo wraca z nim do placówki.

  1. Po skończonej wycieczce, nauczyciel dba o odpowiednie ubranie się dzieci, ustawia je w pary i znów przelicza, a następnie wraca z dziećmi do placówki.

W przypadku wyjść na dalsze wycieczki:

  1. Dyrekcja placówki z odpowiednim wyprzedzeniem zapewnia dzieciom transport w formie wynajętego autokaru, bądź kupna biletów na autobus komunikacji miejskiej.

  1. Następnie obowiązują te same procedury, co podczas wyjść w pobliże dodatkowo z elementem przeliczania dzieci po wejściu i wyjściu do autokaru i pomocy nauczyciela przy wsiadaniu i wysiadaniu oraz zajęciu miejsc.

  1. W sytuacji gdy w wycieczce biorą udział prawni opiekunowie dziecka, nauczyciele i dyrekcja nie ponoszą prawnej odpowiedzialności za to dziecko.

2. W przypadku wyjścia na spacer:

a) zapewnia opiekę jednego dorosłego na najwyżej 15 dzieci,

b) idzie zawsze od strony ulicy,

c) dostosowuje trasę do możliwości dzieci,

d) stale sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed powrotem i po powrocie ze spaceru.

1. Nauczyciel ma obowiązek wejść pierwszy do sali, zwrócić uwagę na stan techniczny pomieszczenia, sprawdzić czy warunki do prowadzenia zajęć nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci.

2. Nauczyciel i pozostali pracownicy przedszkola są zobowiązani:

a) mieć aktualne szkolenie BHP i znać obowiązujące w placówce stosowne instrukcje
i szkolenia.

b) znać numery telefonów alarmowych, plany ewakuacyjne i oznakowanie dróg ewakuacyjnych.

c) umieć posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym i znać obowiązki postępowań na okoliczność różnych zagrożeń w tym pożarowego.

Kilka razy w roku odbywają się przedstawienia z udziałem dzieci i rodziców. Mają one charakter otwarty. Przedstawienia zawsze odbywają się na holu przedszkolnym, wtedy to obowiązują odpowiednie procedury z uwagi na dość liczebną grupę zebranych w przedszkolu osób.

Z odpowiednim wyprzedzeniem rodzice/opiekunowie dziecki zostają poinformowani o planowanym przedstawieniu (informacja na drzwiach, na stronie internetowej przedszkola).

Rodzice i opiekunowie proszeni są o przygotowanie odpowiednich do przedstawień strojów.

W przedszkolu odbywają się próby do przedstawień.

Podejmowane są również działania mające na celu zbudowanie dekoracji do odpowiednich przedstawień W dniu przedstawienia nauczyciele zawieszają kurtyny w holu, przybijają kotarę służącą za tło i umieszczają dekoracje. Zostają podłączone sprzęty, magnetofon z piosenkami, wieża z mikrofonem Następuje próba mikrofonu podczas próby generalnej.

Na pół godziny przed przedstawieniem zostają rozłożone krzesełka, na których mogą usiąść zaproszeni goście. Dywan w holu zostaje zwinięty ( z powodów higienicznych).

Dzieci z pomocą nauczyciela przebierają się w odpowiednie stroje.

Po oficjalnym powitaniu przez dyrekcję, dyrekcja udaje się w miejsce w pobliżu gaśnicy i wyjścia ewakuacyjnego w celu sprawnego przeprowadzenia ewakuacji w razie potrzeby.

W trakcie przedstawienia niedopuszczalne jest wchodzenie rodziców do sal dydaktycznych, na teren zaplecza kuchenno-administracyjnego przedszkola ( z uwagi na higienę i bezpieczeństwo)  jak również na scenę ( z uwagi na zbytnie rozpraszanie dzieci i zakłócanie porządku).

Po skończonym przedstawieniu udają się do rodziców/opiekunów.

W sytuacji gdy odnotowane zostaje pojawienie się wszawicy lub choroby zakaźnej obowiązuje następujące postępowanie:

  1. Nauczyciel odizolowuje dziecko od innych (do pomieszczenia socjalnego) i  dezynfekuje w miarę możliwości przedmioty, z którym miało kontakt dziecko

  2. Dyrekcja lub nauczyciel niezwłocznie powiadamiają telefonicznie opiekunów dziecka i proszą o zabranie dziecka z placówki

  3. Dyrekcja kontaktuje się ze wszystkimi rodzicami, opiekunami dzieci w placówce (telefonicznie lub osobiście) w celu zaalarmowania innych o danym przypadku.

  4. Dodatkowo zostają zamieszczone ogłoszenia na przedszkolnej stronie internetowej i na drzwiach przedszkola ostrzegające przed niebezpieczeństwem zarażenia się

  5. Pomieszczenia przedszkola zostają gruntownie umyte, zdezynfekowane i przewietrzone.

1. Kodeks cywilny – ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz.93 ze zm.)

2. Kodeks postępowania cywilnego – ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. (Dz.U. Nr 43, poz.296 ze zm.)

3. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – ustawa z dnia 25 lutego 1964 (Dz. U. Nr 9, poz.59 ze zm.)

4. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 265, poz. 2572 )

5. Karta Nauczyciela – ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz.674 ze zm.)

6. Rozporządzenie MEN i S w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. z 2003 r.,Nr 6 poz. 69)

7. Rozporządzenie MEN z dn. 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz.624 z 2002r. Nr  10, poz.96.z 2003r. Nr 146, z 2004r. Nr 66,poz. 606, z 2005r. Nr 10, poz. 75 oraz z 2007r. Nr 35, poz.222)

8. Prawo o ruchu drogowym- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 90 ze zm.)