Terapia dla dzieci
Gwarancja jakości
Mamy wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Zespołem Aspergera, z orzeczeniami o kształceniu specjalnym i wczesnym wspomaganiu rozwoju. W przedszkolu dostępny jest przestronny gabinet do terapii wyposażony w wiele materiałów i pomocy do terapii logopedycznej, psychologicznej oraz neurobiologicznej. Oferujemy terapię logopedyczną, zajęcia z psychologiem oraz terapię neurobiologiczną.
Stosowane terapie
Terapia logopedyczna
ma na celu diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i artykulacji, usprawnianie narządów mowy, stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych, usuwanie zakłóceń i zaburzeń językowych, pomoc w pokonywaniu trudności związanych z mówieniem i rozumieniem mowy, prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę, ćwiczeń słuchowe i oddechowych. Działania terapeutyczne są wdrażane podczas różnorodnych ćwiczeń artykulacyjnych, zabaw logopedycznych i gier językowych.
Zajęcia z psychologiem
mają na celu wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci, uczenie prawidłowych wzorców społecznych, budowanie poczucia własnej wartości, uczenie komunikacji oraz rozpoznawania i wyrażania emocji w bezpieczny sposób. Dzięki zajęciom terapeutycznym dzieci uczą się pokonywać trudności emocjonalne, nawiązywać relacje z rówieśnikami, lepiej adaptują się i funkcjonują w grupie przedszkolnej. Zajęcia są oparte na atrakcyjnych ćwiczeniach, zabawach i grach dydaktycznych rozwijających kompetencje społeczne i emocjonalne oraz kształtujących samoświadomość.
Terapia neurobiologiczna
ma na celu stymulowanie wszystkich funkcji poznawczych u dziecka, poprzez zróżnicowane ćwiczenia i techniki. Ten rodzaj terapii przyczynia się do wywołania i rozumienia mowy, poprawnego komunikowania się z otoczeniem, a także do zmniejszenia deficytów poznawczych, językowych i społecznych. Terapia prowadzona w przedszkolu obejmuje miedzy innymi czytanie metodą sylabową, programowanie języka, stymulację słuchową, ćwiczenie funkcji wzrokowych, zabawy tematyczne, ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo- skutkowe, ćwiczenia pamięci, sekwencji, kategoryzacji i relacji. Terapia przeznaczona jest w szczególności dla dzieci ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, alalią i afazją dziecięcą, opóźnionym rozwojem mowy oraz zagrożonych dysleksją. Jednak ta metoda sprawdza się również jako stymulacja rozwoju każdego dziecka, ponieważ wspiera rozwój dziecka w kompleksowy i efektywny sposób.
Cele i zadania przedszkola
Placówka „Moje Przedszkole” realizuje cele i zadania dydaktyczno - wychowawcze określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
- Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Nasze zadania to m.in.:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Staramy się
- co najmniej jedną piątą czasu przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie lub przy niewielkim udziale nauczyciela);
- co najmniej jedną piątą czasu (jeśli pogoda jest w sprzyjająca) spędzać w ogrodzie przedszkolnym, na placu zabaw, w parku itp.;
- około jedną piątą czasu przeznaczyć na różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przed szkolnego;
- pozostały czas – nauczyciel dowolnie zagospodarowuje (w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, ale przede wszystkim indywidualna praca z dzieckiem np. w podręczniku).